En Jap també ho deixava ben clar: Tenim dret a decidir! |
(Per a cadascun dels diputats que hi han participat, els quedarà en la seva consciència el paper que han jugat en aquesta jornada històrica. Un gran esforç de la gent d'ICV, un rol immadur el de la CUP, i un posicionament certament incomprensible -i complicat- el del PSC. El temps ens dirà fins a quin punt la Declaració votada aquesta tarda només ha estat una proclama simbòlica més o realment té una profunditat que arriba fins al moll de l'os dels partits polítics i de la societat catalana).
A la tarda, a la plaça de la Porxada -i de forma prou improvitzada, cal dir-ho tot-, ens hi hem trobat uns quants per expressar l'eufòria del moment, i per recordar que això d'avui no és un caprici qualsevol dels polítics sinó que ve de molt lluny, de l'esforç d'unes quantes generacions enrere, i que es projecte en el futur dels nostres fills, que volem lliures.
Ni que sigui per deixar-ne constància, adjunto la Declaració de sobirania aprovada:
Declaració de sobirania i el dret a decidir del poble de Catalunya
Preàmbul
El poble de Catalunya, al llarg de la seva història, ha manifestat democràticament la voluntat d'autogovernar-se, amb l'objectiu de millorar el progrés, el benestar i la igualtat d'oportunitats de tota la ciutadania, i per reforçar la cultura pròpia i la seva identitat col·lectiva.
L'autogovern de
Catalunya es fonamenta també en els drets històrics del poble català, en les
seves institucions seculars i en la tradició jurídica catalana. El
parlamentarisme català té els seus fonaments en l'Edat Mitjana, amb les
assemblees de Pau i Treva i de la Cort Comtal.
Al segle XIV es
crea la Diputació del General o Generalitat, que va adquirint més autonomia
fins actuar, durant els segles XVI i XVII, com a govern del Principat de
Catalunya. La caiguda de Barcelona el 1714, arran de la Guerra de Successió,
comportà que Felip V abolís amb el Decret de Nova Planta el dret públic català
i les institucions d'autogovern.
Aquest itinerari
històric ha estat compartit amb altres territoris, fet que ha configurat un
espai comú lingüístic, cultural, social i econòmic, amb vocació de reforçar-lo
i promoure'l des del reconeixement mutu.
Durant tot el segle
XX la voluntat d'autogovernar-se de les catalanes i els catalans ha estat una
constant. La creació de la Mancomunitat de Catalunya el 1914 suposà un primer
pas en la recuperació de l'autogovern, que fou abolida per la dictadura de
Primo de Rivera. Amb la proclamació de la Segona República espanyola es
constituí un govern català el 1931 amb el nom de Generalitat de Catalunya, que
es dotà d'un Estatut d'Autonomia.
A la Porxada s'hi ha congregat un bon gruix de gent, aquest vespre |
La Generalitat fou
de nou abolida el 1939 pel general Franco, que instaurà un règim dictatorial
fins al 1975. La dictadura va comptar amb una resistència activa del poble i el
Govern de Catalunya. Una de les fites de la lluita per la llibertat és la
creació de l'Assemblea de Catalunya l'any 1971, prèvia a la recuperació de la
Generalitat, amb caràcter provisional, amb el retorn el 1977 del seu president
a l'exili. En la transició democràtica, i en el context del nou sistema
autonomista definit per la Constitució espanyola de 1978, el poble de Catalunya
aprovà mitjançant referèndum l'Estatut d'Autonomia de Catalunya el 1979, i
celebrà les primeres eleccions al Parlament de Catalunya el 1980.
En els darrers anys, en la via de l'aprofundiment democràtic, una majoria de les forces polítiques i socials catalanes han impulsat mesures de transformació del marc polític i jurídic. La més recent, concretada en el procés de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya iniciat pel Parlament l'any 2005. Les dificultats i negatives per part de les institucions de l'Estat Espanyol, entre les quals cal destacar la Sentència del Tribunal Constitucional 31/2010, comporten una negativa radical a l'evolució democràtica de les voluntats col·lectives del poble català dins de l'Estat Espanyol i crea les bases per una involució en l'autogovern, que avui s'expressa amb total claredat en els aspectes polítics, competencials, financers, socials, culturals i lingüístics.
De diverses formes, el poble de Catalunya ha expressat la voluntat de superar l'actual situació de bloqueig en el si de l'Estat Espanyol. Les manifestacions massives del 10 de juliol de 2010 sota el lema «Som una Nació, nosaltres decidim» i la de l'11de setembre de 2012 sota el lema «Catalunya nou Estat d'Europa» són expressió del rebuig de la ciutadania envers la manca de respecte a les decisions del poble de Catalunya.
Amb data 27 de setembre de 2012, mitjançant la resolució 742/IX, el Parlament de Catalunya constatà la necessitat que el poble de Catalunya pogués determinar lliurament i democràticament el seu futur col·lectiu mitjançant una consulta. Les darreres eleccions al Parlament de Catalunya del 25 de novembre de 2012 han expressat i confirmat aquesta voluntat de forma clara i inequívoca.
Per tal de portar a terme aquest procés, el Parlament de Catalunya, reunit en la primera sessió de la X legislatura, i en representació de la voluntat de la ciutadania de Catalunya expressada democràticament a les darreres eleccions, formula la següent: Declaració de sobirania i el dret a decidir del poble de Catalunya:
D'acord amb la voluntat majoritària expressada democràticament per
part del poble de Catalunya, el Parlament de Catalunya acorda iniciar el procés
per fer efectiu l'exercici del dret a decidir per tal que els ciutadans i les
ciutadanes de Catalunya puguin decidir el seu futur polític col·lectiu, d'acord
amb els principis següents:
· Sobirania.
El poble de Catalunya té, per raons de legitimitat democràtica, caràcter de
subjecte polític i jurídic sobirà.
· Legitimitat democràtica.
El procés de l'exercici del dret a decidir serà escrupolosament democràtic,
garantint especialment la pluralitat d'opcions i el respecte a totes elles, a
través de la deliberació i diàleg en el si de la societat catalana, amb
l'objectiu que el pronunciament que en resulti sigui l'expressió majoritària de
la voluntat popular, que en serà el garant fonamental del dret a decidir.
· Transparència.
Es facilitaran totes les eines necessàries perquè el conjunt de la població i
la societat civil catalana tingui tota la informació i el coneixement precís
per a l'exercici del dret a decidir i es promogui la seva participació en el
procés.
· Diàleg.
Es dialogarà i es negociarà amb l'Estat espanyol, les institucions europees i
el conjunt de la comunitat internacional.
· Cohesió social.
Es garantirà la cohesió social i territorial del país i la voluntat expressada
en múltiples ocasions per la societat catalana de mantenir Catalunya com un sol
poble.
· Europeisme.
Es defensaran i promouran els principis fundacionals de la Unió Europea,
particularment els drets fonamentals dels ciutadans, la democràcia, el
compromís amb l'estat del benestar, la solidaritat entre els diferents pobles
d'Europa i l'aposta pel progrés econòmic, social i cultural.
· Legalitat.
S'utilitzaran tots els marcs legals existents per fer efectiu l'enfortiment
democràtic i l'exercici del dret a decidir.
· Paper principal del Parlament.
El Parlament, en tant que la institució que representa el poble de Catalunya,
té un paper principal en aquest procés, i per tant s'hauran d'acordar i
concretar els mecanismes i les dinàmiques de treball que garanteixin aquest
principi.
· Participació.
El Parlament de Catalunya i el Govern de la Generalitat han de fer partícips
actius en tot aquest procés el món local i el màxim de forces polítiques,
agents econòmics i socials i entitats culturals i cíviques del nostre país, i
concretar els mecanismes que garanteixin aquest principi.
El Parlament de Catalunya encoratja el conjunt de ciutadans i ciutadanes a ser actius i protagonistes d'aquest procés democràtic de l'exercici del dret a decidir del poble de Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada