Els més joves poden tenir un futur lingüístic ben diferent, si ens ho proposem |
Si mirem les causes, ben segur, són diverses; l'Ara enumera set obstacles al nostre nivell d'anglès:
- El factor cultural. Alguns experts parlen d'una "mandra sociològica dels catalans a aprendre anglès, que encara és més accentuada entre els que tenen el castellà com a primera llengua".
- La falta de professors nadius. La dificultat d'homologar el títol de magisteri, en molts casos, impedeix a professors estrangers treballar a l'estat espanyol.
- El model universitari. L'anglès no es va introduir de forma regular a les aules universitàries fins l'any 2008.
- Estades a l'estranger. Tot i l'èxit creixent del programa Erasmus, les estades a l'estranger encara no reben prou incentius públics.
- La barrera econòmica. La crisi ha reduït els alumnes als cursos d'anglès.
- Com s'ensenya a les escoles. Un 27% dels alumnes acaben la primària amb un nivell molt baix d'anglès. Moltes escoles comencen per la gramàtica en comptes de la part oral.
- Més versió original. Falta un canvi de costums i que els ciutadans s'habituïn a veure les pel·lícules en versió original
Avui en dia, l'anglès s'ha convertit en un factor higiènic -és a dir, imprescindible, però no suficient- per tal que Catalunya pugui sortir-se'n com a país, tant en l'àmbit econòmic com en el cultural, el social o el polític.
I la solució és simple: calen dues accions -potents, és clar- per resoldre el problema:
- Prioritzar l'anglès a l'agenda. Prendre decisions -tant polítiques, a nivell col·lectiu, com personals- per posar al capdavant de l'agenda educativa, econòmica i comunicativa, l'aprenentatge de l'anglès a tots els nivells de la societat. Dedicar-hi més pressupost -als intercanvis escolars, a les missions de prospectiva comercial a l'exterior, a les delegacions de representació de país, a millorar el nivell de professorat d'anglès, a incloure més subtitulacions en les pel·lícules en versió original, ...- i marcar-se objectius clars i ambiciosos.
- Canviar d'hàbits. Tots, a casa, hem de ser capaços d'esforçar-nos per fer més senzill el tràngol cap a un estadi on la presència de l'anglès sigui més normal. Sigui durant el curs, amb més lectura, pel·lícules subtitulades, música, ... o durant les vacances, on haurem de sortir enfora peti qui peti. Treure'ns la son de les orelles, que deien aquells, i començar a parlar anglès pels descosits, sense vergonya!
Ara bé, amb tot això no n'hi ha prou. I és que la meva opinió és que, avui en dia, l'anglès s'ha convertit en un factor higiènic -és a dir, imprescindible, però no suficient- per tal que Catalunya pugui sortir-se'n com a país, tant en l'àmbit econòmic com en el cultural, el social o el polític. Està bé potenciar la llengua franca de comunicació, però l'excel·lència com a país l'obtindrem si som capaços de posicionar-nos com un país que respecta i promou la diversitat lingüística. El retall d'opinió que m'han publicat diu així:
Quico Sala. PARE. GRANOLLERS
“Cal un esforç suplementari, de país, per millorar el nivell d’anglès, i d’idiomes en general. Crec que cal fomentar la diversitat lingüística al màxim i no només l’anglès. Catalunya podria ser capdavantera a educar en altres llengües –les de les persones nouvingudes, per exemple–a les escoles, més enllà de donar una base potent en castellà i anglès”.
I això ho explicaré en un proper post. ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada