dilluns, 19 de març del 2012

Els museus i el pols del futur. TrendsWatch 2012

Per un treball en el que estic embolicat, ensopego amb aquest Informe TrendsWatch 2012 Museums and the Pulse of the Future, elaborat pel Centre pel Futur dels Museus, pertanyent a l'Associació Americana de Museus, i dirigit a qualsevol persona que estigui interessada en el futur d'aquestes institucions culturals. L'Informe ha recollit els canvis més importants observats en els museus durant el darrer any, i n'ha definit les grans tendències, que tenen presents tant el fet de com el futur està entrant a dins dels museus, com la manera en què aquests s'hi van adaptant progressivament, a mesura que els arriba el torn. I, molt en contra dels que tenen el parer que els museus són unes institucions anclades en el passat, s'observa com, en conjunt, i sobretot als Estats Units, s'estan fent esforços molt interessants per no quedar-se enrere. (Val la pena remarcar també el valor que es dóna a la prospectiva fora de casa nostra, vigilant per esclarir cap a on va el món i com aquests canvis ens afectaran a tots plegats).
Les 7 grans tendències que visualitzen per al futur són aquestes:
  • Aprofitant la multitud. Internet permet als museus d'incrementar massivament el nombre de voluntaris que realitzen un treball amb sentit, a partir del Crowdsourcing
  • No més Organitzacions sense finalitat de lucre? Els atacs contra el sector de les entitats sense ànim de lucre -que tenen lloc sobretot als Estats Units, però que nosaltres ja comencem a visualitzar també a casa nostra- poden impulsar estratègies alternatives per a l'empresa social. 
  • Sortint al carrerMés enllà de les parets dels museus poden haver-hi trobades comunitàries i oportunitats amb molt de sentit per als museus.
  • Aliar-se amb formes de finançament. Les noves formes de filantropia han d'explotar el potencial de les eines de les xarxes socials i la tecnologia distribuïda arreu.
  • Envelliment Creatiu. L'envelliment de la població presenta tant un seguit de reptes per als museus (sobre la seva retenció i l'accés) com d'oportunitats (per exemple, la millora de la salut i el benestar dels visitants, o l'aprenentatge permanent).
  • Més que real. La Realitat Augmentada ofereix noves formes perquè els museus puguin millorar les experiències tant dels visitants com dels no visitants per igual.
  • Nova era per a l'educació A mesura que els mètodes formals d'aprenentatge es va posar en dubte, el paisatge d'aprenentatge es reinventa, també per als museus. 
Per cada una d'elles, s'hi afegeixen comentaris sobre la importància de la tendència per a la societat i per als museus, així com exemples de com els museus poden respondre-hi. Intentaré fer-ne una traducció en els propers posts, afegint-hi els links dels exemples, tots ells molt interessants.