picturefoning.com |
AR es refereix a un conjunt de tecnologies que poden sobreposar capes d'elements digitals -de so, vídeo, gràfics, fins i tot sensacions del tacte- sobre les experiències del món real a través de dispositius mòbils. L'edició 2011 del Museu de l'informe Horizon NMC pronostica que l'AR es convertirà en una tecnologia dominant en els museus dintre dels propers dos o tres anys; altres fonts preveuen un termini de temps molt més llarg per a l'adopció general de l'AR.
Els museus
ja estan experimentant amb AR per millorar les seves exposicions, augmentar l'accés a les seves col·leccions i materials
interpretatius, i enriquir els ambients més enllà dels seus murs. Dins dels museus, el visitant ja pot "manipular"els objectes a través dels seus iPads i telèfons intel·ligents o
veure els dinosaures fent cabrioles per la galeria. A
l'exterior, es pot utilitzar el GPS, els dispositius habilitats per
reconèixer la seva ubicació, i després omplir un camp de batalla, la guerra civil amb un vídeo de recreacions. O pot comparar la
vista del carrer davant dels seus ulls amb una versió del segle 19
elaborat a partir de fotos històriques de la col·lecció d'un
museu. O poden utilitzar codis QR ("Quick Response") -els tipus de codi de barres dissenyat per a una fàcil
lectura amb dispositius manuals- per desencadenar l'AR, com una banda sonora o un Picasso pintant i "projectat"
a la paret d'un edifici, a centenars de kilòmetres de distància del seu museu.
L'AR
no es limita als augments visuals. Per exemple, el Museu de
Londres Streetmuseum Londinium ofereix paisatges sonors que
acompanyen les escenes de la vida romana i se superposen a la ciutat
moderna, i anima els usuaris a "netejar" la brutícia bufant en els seus
iPhones, "excavant" amb artefactes virtuals en el procés. Aviat l'AR podrà incloure retroalimentació hàptica (que fa vibrar telèfons
mòbils) per simular la manipulació, com ara "tocar" un bust de Sòfocles. I el proper podria ser l'AR olors, en base a
tecnologia d'escriptori existent per produir aromes específics per a webs específics i tweets. ...
"És l'AR l'única manera d'explicar la seva història? La tecnologia per
al bé de la tecnologia mai és una bona idea. Seria millor que fos valorada per l'usuari, i servís a la narració d'una manera
significativa".
Josuè Jeffery, Museu Andy Warhol
Exemples:
- L'evolució cobra vida a l'Estudi d'Attenborough al Museu d'Història Natural de Londres, un espai interactiu que fa un ús intensiu de l'AR. Els visitants utilitzen tablets (proporcionats pel museu) per controlar el contingut projectat en una de les tres pantalles en el teatre, càmeres web en diferents àrees de l'espai i 80 marcadors LED, que es combinen entre ells per permetre als visitants interactuar amb els científics del museu, jugar amb les mostres virtuals i participar en concursos. Fins i tot l'"arbre de la vida" cobra vida en moviment i girant dins l'estudi, sota el control dels visitants.
- A Rotterdam, l'AR substitueix els guies turístics humans. L'Institut Holandès d'Arquitectura ha desenvolupat una aplicació urbana de Realitat Augmentada: Quan els usuaris apuntar cap a llocs als carrers de Rotterdam, que es poden veure imatges històriques dels edificis que existien, maquetes i dissenys dels edificis que podrien haver estat, i visions d'artistes amb representacions dels edificis actualment en construcció o en projecte per al futur.
- Caminar a través de les sabates d'Andy Warhol! El Museu Andy Warhol de Pittsburgh ha desenvolupat un complement per a l'aplicació Layar d'AR, que permet als usuaris explorar Pittsburgh i la ciutat de Nova York a través dels ulls d'Andy Warhol. Ubicacions físiques són pràcticament plenes d'històries i moments històrics en la vida de Warhol. Es necessita un Smartphone o un tablet.
- Quin és el segell postal més fresc que heu vist mai? El 2011, el National Postal Museum va desenvolupar l'aplicació inaugural de l'aplicació AR de lSmithsonian per celebrar la primera mascota del Servei Postal dels EUA: Owney el gos, que va servir al segle XIX. Quan l'usuari de l'aplicació (només per productes d'Apple) té un telèfon mòbil a través del segell, Owney cobra vida en 3D -lladrant, assegut, trotant i escoltant el xiulet del tren del servei de correu de tren.
- A casa nostra, la primera experiència en museus va ser l'any passat al Centre d'Art Ca l'Arenes, del Museu de Mataró, amb l'exposició "Mar de fons", que permetia amb AR als visitants aconseguir més informació sobre les obres de la mostra si enfoquen els seus telèfons intel·ligents o tablets a un quadre. També s'han fet experiències diverses al carrer, com la llegenda del vampir de la Rambla a Girona.
- Però val la pena que no us perdeu l'exposició Mòbil U a l'Arts Santa Mònica, on es mostra la relació diària de les persones amb els dispositius mòbils, també en el món de l'art i la cultura.
- Amb propietaris de mòbils intel·ligents que incrementen en tots els grups d'edats, l'AR pot arribar a ser una part esperada de totes les experiències de viatges i turisme. No obstant això, alguns experts es preocupen per la "sobrecàrrega de la tecnologia" en la indústria de l'experiència.
- En els propers anys, les empreses comercialitzadores iniciaran el desenvolupament d'aplicacions d'AR amb determinades oportunitats de promoció (penseu en Blade Runner). La gent serà bombardejada amb publicitat basada en la localització - o fins i tot publicitat personalitzada (amb informació treta de les xarxes socials) - que es dirigeixen a tots els sentits.
- A mesura que l'AR es converteix en una tecnologia dominant, els museus tenen l'oportunitat de prendre la iniciativa en el desenvolupament d'aplicacions d'AR que proporcionin experiències úniques. Per a institucions que es dediquen a la recollida d'objectes, l'AR pot ser un poderós "alliberador d'objectes", proporcionant als visitants noves maneres de manipular els objectes, veure artefactes o imatges que es veuen rarament, o recórrer a interpretacions més riques (a través d'una cosa tan simple com un text virtual a la paret).
- L'AR és una oportunitat perquè els museus pugin millorar la "realitat real" amb la virtual, aprofitant el millor dels dos mons; també representa un desafiament, ja que capes superposades d'AR poden saturar els objectes i amagar la realitat subjacent.
- L'AR és una altra manera per als museus de trencar amb les limitacions de les seves parets (veure la tendència "Sortint al carrer"), incorporant les seves col·leccions i l'experiència interpretatives a un públic nou i més ampli.
- Els visitants poden arribar a esperar l'AR com a part de gairebé totes les experiències de museu, igual com ara ja n'esperen que hi hagi accés Wi-Fi i trobar les col·leccions en línia.
- Les experiències d'immersió en AR o els dispositiu manuals van en detriment de l'experiència dels objectes del món real o els seus entorns? Els usuaris d'AR es desconnectaran del seu entorn? L'AR s'augmentarà o disminuirà l'experiència social de visitar un museu? (Fora del museu, les vostres aplicacions de RA poden contribuir a més accidents de vianants causats per distracció?)
- L'AR presenta l'oportunitat per a una major personalització de l'experiència del museu, com ara noves varietats de visites autoguiades o la traducció en temps real de materials interpretatius, per a una creixent població de parla hispana o de turistes estrangers?
- Podran l'AR i la ubiqüitat dels dispositius portàtils permetre als museus transferir recursos interactius a les alternatives digitals? O les experiències d'AR que depenen del fet que els usuaris portin els seus propis dispositius per a visitar el museu privaran del dret als que no en tenen (o no poden pagar) smartphones, iPads i altres dispositius?
- Deborah Boyer, When the Future meets the Past: Using Augmented Reality in Cultural Institutions (Març, 2011).
- CHIN TechWatch for Fall 2011, dedicat a "Mobile for Museums".
- El web del Mobile Museum compta amb una sèrie d'entrevistes escrites semi-estructurades amb persones que han desenvolupat, escrit o dirigit projectes mòbils, alguns de museus, altres no.
- Museums & Mobile Survey 2011 (Learning Times, 2011).
- Schavemaker Margriet, "Is Augmented Reality the Ultimate Museum App?", Musem, setembre / octubre de 2011.
- Mobile Apps for Museums: The AAM Guide to Planning and Strategy. Editat per Nancy Proctor (The AAM Press, 2011).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada