dimecres, 26 d’octubre de 2011

Nova Comunicació de la UE sobre RSC

Ahir mateix, Brussel·les va publicar un nou i important document sobre la Responsabilitat Social Corporativa. Es tracta de la Comunicació titulada Responsabilité social des entreprises: una nouvelle stratégie de l'UE pour la perióde 2011-2014, que suposa un canvi en l'accent que la UE donava a aquesta matèria dins de la seva política empresarial. Sembla que, per fi, comencen a prendre's seriosament les possibilitats que suposa la RSC per a un nou model de desenvolupament econòmic arreu del continent.
Com que es tracta d'un altre nou document, només en edició en anglès i francès, m'atreveixo a publicar-ne la traducció (com sempre, excuses pel nivell) al català, esperant que algun dia la nostra llengua sigui reconeguda com a llengua oficial, a efectes si més no de la publicació d'aquesta tipologia de documents.
De moment, començo per la Nota de Premsa, i els propers dies aniré publicant el document sencer. ...
Responsabilitat Social Corporativa: una nova definició, una nova agenda per a l'acció

La nova estratègia de la Comissió Europea sobre responsabilitat social corporativa (RSC), que forma part d'un paquet de mesures sobre les empreses responsables (vegeu IP/11/1238), té com a objectiu ajudar les empreses a assolir tot el seu potencial en termes de creació de riquesa, ocupació i solucions innovadores per als molts desafiaments als que s'enfronta la societat europea. S'afirma que les empreses poden beneficiar-se de la RSE, així com contribuir a la societat en el seu conjunt mitjançant l'adopció de més mesures per complir la seva responsabilitat social.

Què és la responsabilitat social corporativa (RSC)?
En la seva nova Comunicació, la Comissió Europea ha proposat una definició més simple de la RSE, com "la responsabilitat de les empreses pel seu impacte en la societat” i descriu el que l'empresa ha de fer per complir amb aquesta responsabilitat.
Encara que no hi ha una "talla única per a tots" i per a les empreses més petites i mitjanes empreses el procés de RSE segueix sent informal, l'acompliment amb la legislació i els convenis col·lectius negociats entre els interlocutors socials és el requisit bàsic per a una empresa per complir amb la seva responsabilitat social.
Més enllà d'això, les empreses han de, segons l'opinió de la Comissió, tenir un procés per integrar els drets socials, ambientals, ètics i humans i les preocupacions dels consumidors en les seves operacions de negoci i estratègia central, en estreta col·laboració amb els seus grups d'interès. L'objectiu és:
  • per maximitzar la creació de valor compartit, el que significa la creació de rendiments de la inversió per als accionistes de la companyia en el moment mateix d'assegurar beneficis per a altres parts interessades de l'empresa;
  • per identificar, prevenir i mitigar els possibles impactes negatius que les empreses poden tenir en la societat.
Les característiques importants de la nova definició són les següents:
  • El reconeixement de la importància de l'estratègia central de negoci. Això és consistent amb l'enfocament adoptat per empreses líders per a les quals la responsabilitat social i la sostenibilitat s'han convertit en una part integral del model de negoci. L'Informe sobre competitivitat de la Comissió de 2008 va concloure que és més probable que la RSE contribueixi a l'èxit a llarg termini de l'empresa quan està totalment integrada en l'estratègia de negoci.
  • Desenvolupament del concepte de "creació de valor compartit". Això es refereix a la manera com les empreses busquen generar un retorn de la inversió per als seus propietaris i accionistes, mitjançant la creació de valor per a altres parts interessades i la societat en general. Això relaciona fortament la RSE amb la innovació, especialment en termes de desenvolupament de nous productes i serveis que són un èxit comercial i ajuden a abordar els reptes socials.
  • Reconeixement explícit dels drets humans i consideracions ètiques, a més de les consideracions socials, mediambientals i dels consumidors.
La responsabilitat social corporativa es refereix a les accions de les empreses més enllà de les seves obligacions legals envers la societat i el medi ambient. Algunes mesures normatives creen un ambient més propici per tal que les empreses, voluntàriament, acompleixin les seves responsabilitats socials.
Aquesta és la primera vegada en 10 anys que la Comissió ha modificat la seva definició de la RSE. La seva definició anterior era: "un concepte pel qual les empreses integren les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i les seves relacions amb els seus interlocutors sobre una base voluntària." La nova definició és consistent amb els principis reconeguts internacionalment de RSE i altres directrius, com ara les directrius de l'OCDE per a empreses multinacionals, la norma ISO 26000 - Guia sobre Responsabilitat Social, i els Principis Rectors sobre Empreses i Drets Humans de les Nacions Unides. S'hauria de proporcionar una major claredat per a les empreses, i contribuir a una major consistència global en les expectatives sobre els seus negocis, independentment del lloc on operin.

Quines mesures de política de la UE cobrirà la responsabilitat social corporativa?
La nova política de RSE presentada avui proposa una agenda d'acció per al període 2011-2014 que abasta 8 àrees:
  • L'augment de la visibilitat de la RSE i la difusió de bones pràctiques: això inclou la creació d'un Premi europeu, i l'establiment de plataformes basades sectorials per empreses i parts interessades per comprometre's conjuntament i vigilar els progressos.
  • La millora i el seguiment dels nivells de confiança en les empreses: la Comissió llançarà un debat públic sobre el paper i el potencial de les empreses, i organitzarà enquestes sobre la confiança ciutadana en els negocis.
  • Millorar l'autoregulació i els processos de co-regulació: la Comissió proposa treballar amb les empreses i altres organitzacions per desenvolupar un codi de bones pràctiques per orientar el desenvolupament futur d'iniciatives d'auto- i co-regulació.
  • Recompensa de mercat per a la millora de la RSE: és a dir, aprofitant les polítiques de la UE en matèria de consum, la inversió i la contractació pública per tal de promoure la recompensa de mercat per a una conducta empresarial responsable.
  • Millora de la divulgació de la informació social i mediambiental de l'empresa: la nova política confirma la intenció de la Comissió de presentar una nova proposta legislativa sobre aquest tema.
  • Una major integració de la RSE en l'educació, formació i la recerca: la Comissió proporcionarà més suport per a l'educació i la formació en el camp de la RSE, i explorarà les oportunitats de finançar més recerca.
  • Destacant la importància de les polítiques nacionals i sub-nacional d'RSC: la Comissió convida els Estats membres de la UE a presentar o actualitzar els seus propis plans per a la promoció de la RSC a mitjans 2012.
  • Alinear millor els enfocaments europeu i global de la RSC: la Comissió posa en relleu les Directrius de l'OCDE per a Empreses Multinacionals, els 10 principis del Pacte Mundial de Nacions Unides, els Principis Rectors sobre Empreses i Drets Humans, la Declaració tripartida de la OIT de Principis sobre les Empreses Multinacionals i Política Social, i la norma ISO 26000 Guia sobre Responsabilitat Social. La Comissió té com a objectiu supervisar els compromisos de les grans empreses europees a tenir en compte les directrius i principis internacionalment reconeguts. Així mateix, presentarà un informe sobre les prioritats de la UE per l'aplicació dels Principis Rectors de l'ONU sobre Empreses i Drets Humans, i desenvoluparà una guia sobre drets humans per a un nombre limitat de sectors industrials i per a les petites empreses.
Un informe sobre l'aplicació d'aquest programa d'acció es publicarà a temps per a una reunió de revisió, prevista per a mitjans de 2014.

Per què és important la responsabilitat social de les empreses avui en dia?
Un enfocament estratègic de la RSC és cada vegada més important per a la competitivitat d'una empresa. Pot aportar beneficis en termes de gestió de riscos, estalvi de costos, l'accés a capital, relacions amb els clients, gestió de recursos humans, i la capacitat d'innovació. També encoratja una major responsabilitat social i ambiental del sector empresarial en un moment en què la crisi ha danyat la confiança del consumidor i els nivells de confiança en els negocis.
  • A través de la RSC, les empreses poden contribuir significativament als objectius del Tractat de la Unió Europea de desenvolupament sostenible i a una economia social de mercat altament competitiva. La RSC recolza els objectius de l'estratègia Europa 2020 per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, incloent l'objectiu d'ocupació del 75%. Una conducta empresarial responsable és especialment important quan els operadors del sector privat presten serveis públics.
  • RSC requereix la participació d'actors interns i externs , la qual cosa permet a les empreses preveure millor i prendre avantatge de canvi ràpid de les expectatives de la societat, així com les condicions de funcionament. Això significa que també pot actuar com un controlador per al desenvolupament de nous mercats i crear oportunitats reals de creixement.
  • En abordar la seva responsabilitat social, les empreses poden construir confiança a llarg termini dels empleats, consumidors i ciutadans, com a base per a models de negoci sostenibles. Això al seu torn ajuda a crear un entorn en el qual les empreses puguin innovar i créixer. La crisi econòmica i les seves conseqüències socials han danyat fins a cert punt els nivells de confiança en els negocis, i han centrat l'atenció pública sobre l'acompliment social i ètica de les empreses, en particular sobre qüestions com ara les bonificacions i salaris dels executius.
  • Ajudar a mitigar els efectes socials de la crisi, incloent la pèrdua de llocs de treball, és part de la responsabilitat social de les empreses. A més llarg termini, la RSC ofereix un conjunt de valors sobre els quals construir una societat més cohesionada i sobre els quals basar la transició a un sistema econòmic sostenible.
En renovar els esforços per promoure la RSC ara, la Comissió té com a objectiu crear condicions favorables per al creixement sostenible, el comportament responsable dels negocis i la creació d'ocupació durador a mig i llarg termini.

Quins progressos s'han fet a nivell de la UE i el quins reptes encara tenim?
La política europea en matèria de RSC fins ara ha contribuït al progrés en el camp de la RSC. Alguns indicadors de progrés són:
  • El nombre d'empreses de la UE que han signat els deu principis de la RSC de les Nacions Unides Global Compact ha augmentat de 600 el 2006 a més de 1.900 el 2011.
  • El nombre d'organitzacions en el registre de Gestió i Auditoria Mediambientals (EMAS) ha augmentat de 3.300 el 2006 a més de 4.600 el 2011.
  • El nombre d'empreses de la UE que han signat acords transnacionals de l'empresa amb les organitzacions de treballadors a nivell global o europeu, abastant qüestions com ara les normes laborals, va passar de 79 el 2006 a més de 140 el 2011.
  • La iniciativa Business Social Compliance, una iniciativa europea impulsada per a empreses per a millorar les condicions laborals en les seves cadenes de subministrament, ha ampliat els seus membres de 69 el 2007 a més de 700 el 2011.
  • El nombre d'empreses europees que publiquen els seus informes de sostenibilitat d'acord amb les directrius del Global Reporting Initiative va augmentar de 270 el 2006 a més de 850 el 2011.
Malgrat aquests avenços, persisteixen problemes importants. Moltes empreses a la UE encara no han integrat les qüestions socials i mediambientals en les seves operacions i estratègia bàsica. Persisteixen les acusacions envers una petita minoria d'empreses europees que no respecten les normes fonamentals del treball i els drets humans. Només 15 dels 27 Estats membres de la UE disposen de marcs de polítiques nacionals per promoure la RSC.
La nova estratègia introdueix nous elements importants que poden ajudar a ampliar encara més l'impacte dels esforços europeus per fomentar la responsabilitat social corporativa.