Acabo amb la traducció al català de la trilogia de consells per a emprenedors, aquest cop amb els consells de Reid Hoffman, cofundador i president de LinkedIn i soci a Greylock Partners. És membre de l'equip fundador de PayPal i ha estat un business-angel i assessor de desenes d'organitzacions, entre elles Facebook, Zynga, Flickr i Last.fm. En l'actualitat és membre del consell de LinkedIn, Zynga, Shopkick, Kiva.org i Mozilla. El seu perfil es pot trobar en www.linkedin.com/in/reidhoffman (al costat, doncs, del meu, que hauré d'actualitzar aviat!!).
Arrel d'una conferència que va fer al South by Southwest, hi va compartir les seves 10 primeres regles de l'esperit emprenedor per a la creació de grans empreses. Consells nascuts de les seves experiències d’iniciar empreses i associar-se amb grans empresaris de Silicon Valley com un business angel i com a inversor de capital risc.
Tot i que pretenc pas crear cap gran empresa, sí que crec que val la pena tenir-los en compte. Aquí van: ...
1. Busqueu el canvi disruptiu
Si esteu a punt d’iniciar una nova empresa, pregunteu-vos: Què s'està convertint en possible o necessari i que abans no era possible? És un nou producte o servei capaç de fer-se càrrec d'un mercat ja existent o crear un nou mercat? Quan vaig co-fundar LinkedIn, la indústria de la tecnologia es trobava en una profunda depressió. Vaig mirar totes les oportunitats creades per Internet i vaig tenir la idea de què eventualment tothom necessitaria un perfil professional en línia. La disrupció va ser que la gent seria capaç d'arribar directament als millors candidats en comptes d'esperar a les respostes d'un anunci al diari o un anunci en un lloc web.
2. Proposeu-vos un objectiu gran
Independentment de si la posada en marxa es dirigeix a una gran idea o una petita, serà necessària la mateixa quantitat de sang, suor i llàgrimes; per tant, apunta a gran! Què és "gran?" És un nou producte o servei que crea o domina un mercat significatiu.
3. Creeu una xarxa per ampliar la vostra empresa
La gent tendeix a pensar que darrere de cada gran posada en marxa hi ha un emprenedor individual amb una idea “whiz-bang”. La realitat és que les empreses grans es construeixen amb un nombre de persones amb talent que estan envoltats de xarxes que les amplifiquen. Els emprenedors de més èxit porten i apropen assessors, inversors, col•laboradors i noves primeres relacions amb clients.
4. Un Pla per a la bona sort i la mala sort
Haureu d'assumir que sempre tindreu tant bona sort com mala sort amb la vostra nova empresa. Tenir bona sort no és tan senzill com "tot va sortir bé". Més aviat, és quan es descobreix una gran oportunitat i podeu canviar ràpidament per anar darrera d'ella. La mala sort és el que succeeix quan la vostra primera idea no funciona. Això no significa un fracàs, sinó que vol dir que heu de seguir el pla B.
5. Mantingueu-vos persistents i flexibles
Molt sovint els emprenedors es donen consells contradictoris: "Sigueu persistents! Mantingueu-vos compromesos amb la vostra visió!". O bé “moveu-vos segons les dades clau! Sapigueu quan s'ha de canviar!" El repte és seguir els dos consells, però sabent quin és el més apropiat en cada situació. Cal saber com mantenir una persistència flexible.
6. Llanceu amb suficient antelació com per avergonyir-vos de la primera versió del vostre producte
Amb la meva primera posada en marxa, www.socialnet.com, ens va costar nou mesos llançar el primer producte. Això va ser un error desastrós. Volíem tenir totes les funcionalitats detallades immediatament, inclosos els controls socials perquè les persones poguessin decidir si connectar-se o no amb altra gent en les seves xarxes. Volíem sentir de cadascú els "Ooh" i "Aaah" sobre com era d’excel•lent el producte. Varem perdre un munt de temps i que ens posen endarreríssim uns quants mesos en problemes més importants que necessitaven ser resolts, com ara com posar el nostre producte en mans de milions de persones. D’aquí vaig aprendre que, si no us avergonyiu del vostre primer llançament, és que l’heu posat en marxa massa tard!
7. Aspireu, però no begueu la vostra pròpia Kool-Aid
Apunteu a l'excel•lència, però aneu amb compte sobre la confiança cega o la creença en les vostre teories. És important posar en marxa tan aviat com sigui possible, per tal d'aprendre com els clients usen el vostre producte o servei. És igualment important identificar indicadors que us diran si les vostres aspiracions i la vostra visió estan dins de l’objectiu. També heu d'obtenir retroalimentació de la vostra xarxa per tal de repetir o pivotar sobre l'objectiu, el producte i / o el servei. En altres paraules, mantingueu la vostra aspiració, però sempre busqueu bones perspectives sobre com ho esteu fent. És molt fàcil per als innovadors creatius quedar atrapats en la seva pròpia història en lloc d'aprendre on han d'estar / apuntar amb el cap.
8. Tenir un bon producte és important, però és més important una gran distribució del producte
Em trobo amb una gran quantitat d'emprenedors que pensen que tenir el millor producte és la cosa més important i que el millor producte sempre hauria de guanyar. On moltes persones s’equivoquen és en adonar-se que sense una gran distribució, el producte mor. Com aconseguireu que el vostre producte arribi a mans de milions o centenes de milions de persones?
9. Pareu atenció a la cultura i contracteu des del principi
Les vostres primeres contractacions configuren la vostra cultura d’empresa, de manera que cal fer-les bé. Aquestes primeres persones contractaran la gent que ve i així successivament. La saviesa antiga deia que es necessitava gent amb més d'una dècada d'experiència en la vostra posada en marxa. Les coses que una persona intel•ligent va aprendre fa una dècada no l'ajudaran ara - que està fent coses que mai han fet abans, i el món i el panorama competitiu està canviant a hiper-velocitats. El que realment necessitem són persones que puguin aprendre ràpid.
10. Les regles de la iniciativa emprenedora són guies, no lleis de la naturalesa
No presteu massa atenció a les normes establertes per altres persones. Els emprenedors són els inventors. Tenen èxit quan fan que alguna cosa funcioni per primera vegada. De vegades, per tal de fer que alguna cosa funcioni, haureu de passar per la barana d'una d'aquestes regles. Els emprenedors de vegades fan noves normes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada