dilluns, 24 de setembre de 2012

El millor concert de l'any: Vivaldi en versió original

Sense cap mena de dubte, el d'ahir va ser el millor concert de l'any que hem pogut escoltar a Granollers: les portentoses veus del cor Vivaldi, amb el conjunt del Cor Infantil dels Amics de la Unió, agomobolats per l'Orquestra de Cambra de Granollers, interpretant el Glòria i el Magníficat d'Antonio Vivaldi.
Un programa que portaven practicant des de fa uns mesos, i que l''havíem pogut escoltar en una gira conjunta que els ha portat al mateix Auditori de Barcelona i a les poblacions de la Seu d'Urgell, Esterri d'Àneu i Rialp, dins del Festival de Música Antiga dels Pirineus. A tot arreu, això sí, amb un gran èxit de públic i de crítica.
El fet més rellevant del programa, i que el feia excepcional, és que es tractava d'un conjunt de veus blanques, en teoria tal i com Antonio Vivaldi havia pensat aquestes obres, concebudes durant els prop de quaranta anys que va treballar al Pio Ospedale della Pietà de Venècia. Un espai on només hi vivien noies orfes -tot i que moltes d'elles només amb el pare desconegut o no reconegut-, i on l'aprenentatge de la música els permetia una posició molt rellevant dins l'ambient cultural de la ciutat.
Les peces, el Glòria RV589 i el Magnificat RV 610, són dues obres de gran bellesa, amb alguns fragments sublims i brillants, que permeten el lluïment d'unes solistes que dignifiquen el treball dels dos cors. A més, ens oferiren un tastet inicial, amb el Beatus Vir RV 597 del mateix Vivaldi, i uns postres excel·lents amb l'Ave Maria de Vavilov (atribuït al compositor barroc Caccini).
Vivaldi en versió original a Granollers, dirigit per Òscar Boada

La llàstima, com sempre, ens ve donada per l'acústica. Sóc del parer que l'Església de Sant Esteve -com la dels Frares- no són aptes per escoltar bé la música que s'hi produeix (a excepció de les primeres files, i encara). La ressonància és excessiva, i als músics i cantants els costa de sentir-se a ells mateixos. Així mateix, el fet que no hi hagi aire condicionat genera un concert paral·lel de ventalls, que destorba a qualsevol melòman. No estaria de més que concerts d'aquestes característiques es poguessin fer, gestionats per la mateixa entitat, al Teatre Auditori, del qual n'és resident precisament l'Orquestra de Cambra. Una idea per al futur d'aquesta bona sèrie de concerts que ens ofereix la Fundació Pro-música sacra de Granollers. ... 


El Cor Vivaldi i el Cor Infantil Amics de la Unió, junt amb l'Orquestra de Cambra de Granollers presenten el Gloria i el Magníficat de Vivaldi en diverses actuacions aquest estiu.
Durant els seus gairebé quaranta anys de servei a l'orfenat femení de l’Ospedale della Pietá de Venècia, Antonio Vivaldi va formar a centenars de nenes tant en la seva dimensió de mestre de cor com en la de professor de violí. De les aproximadament mil noies que vivien a l'orfenat, només cinquanta podien formar part de l’elit anomenada privileggiate di coro, destinatàries de les creacions musicals del Prette Rosso.
Partint de la base que el cor era completament femení, tot fa pensar que les obres allí interpretades havien de ser executades només per veus blanques i, d’aquí, l’experimentació portada a terme per músics com el britànic Andrew Parrott que decidiren interpretar aquestes obres només amb veus femenines, amb la sorpresa que les obres adquirien, no ja una nova sonoritat, sinó un atractiu basat en la intensificació de les dissonàncies a la vegada que una lleugeresa que no tenien en les versions tradicionals per a cor mixt.
Així doncs les obres no són arranjaments, sinó que es tracta de dividir el cor en quatre veus blanques, de manera que hi tenim dos veus de sopranos (Soprano i Tenor) i dos veus de contralts (Contralt i Baix), aconseguint així efectes que donen un nou atractiu a aquest repertori tan apreciat per tota classe de públics melòmans.
Aquest concert es podrà escoltar el dia 1 de juliol a L'Auditori de Barcelona, el 19 a Esterri d'Àneu, el 20 a La Seu d'Urgell, el 21 a Avià i el 23 de setembre a Granollers.