dijous, 10 de febrer de 2011

L'Update d'Infonomia, tendències de futur (I)

Estic amatent per assistir al 6è Update d'Infonomia que es farà demà, amb l'Alfons Cornella i l'Antonella Broglia al capdavant, i on se'ns proposaran deu píndoles de les darreres tendències emergents, en qüestió de negocis, en el món en xarxa. L'Alfons Cornella -seguiu-ne a Vilaweb la seva trajectòria i pensament en futur- es dedica a descobrir tendències emergents del món en xarxa. Des dels anys 1990 Cornella ha anat seguint la pista d'idees tecnològiques i informatives, de primer des del butlletí bisetmanal Extra-net, i des del 2000 des d'Infonomia.com, la proposta més important en matèria d'innovació del nostre país i un referent en la gestió de la informació per les organitzacions.
Al mateix temps, també coneixerem el nou projecte Co-society, anunciat l'any passat, que plantegen des d'Infonomia, el "co-business", amb la idea d'acomboiar les empreses en 'projectes improbables que ben aviat poden ésser realitat'.
Recorro ara als meus apunts per repassar les tendències que vàrem aprendre l'octubre de l'any passat en el 5è upddate: ...
  1. New work: la crisi -amb l'atur- i l'economia 2.0 fan replantejar totes les estratègies a l'entorn de l'ocupació. Per tant, borses d'ocupació, replantejaments de la productivitat, l'autoservei (i l'autoocupació), l'empreneduria, noves formes de finançar les iniciatives, ...
  2. E-memory: El "mercat de la memòria" està en augment, ja que "som allò que recordem". A partir del projecte MyLifeBits, de Gordon Bell (projecte de recerca de Microsoft), s'estan generant gran quantitat de petits negocis, molts d'ells lligats a la salut, l'educació, la documentació, l'emmagatzematge i arxiu, els avatars, ...
  3. Co-: A partir de les xarxes socials, cooperar i colaborar s'està fent imprescindible; però en sabem ben poc, tant a dins com enfora de les nostres organitzacions. El futur de la innovació és la innovació colaborativa, més que la innovació oberta. Neix la funció de l'inter-prenedor, capaç d'apalancar el potencial creatiu de dues organitzacions, que ni tan sols es trobarien sense el seu ajut. Els wikis, el co-working, les crowdcast, la redefinició d'espais, ... --> Co-society, el nou projecte d'Infonomia. Del Think-tank al Do-tank!
  4. Design thinking: Passar del Design al Desing thining, per crear solucions i no només posar idees en bonic, com diu Tim Brown, president de IDEO. Cada problema és un problema de disseny, i el disseny és massa important per a deixar-lo en mans de dissenyadors. Es basa en l'observació de la gent, profunda, integrada. I també en generar prototips que ajudir a pensar en les solucions, no només en pensar. I promoure el pensament abstractiu, en allò que podria ser.
  5. New Tech: Noves oportunitats a partir del desenvolupament de la tecnologia: lectors digitals, iPads, tinta digital, realitat augmentada, tecnologia emergent en medicina i biosalut, l'energia, els materials, noves tecnologies de producció, amb noves eines específiques, ...
  6. Megaregions: Teoria de Richard Florida, segons la qual el talent, les patents, els negocis, ... es concentren en pocs llocs, que no són ni ciutats ni estats. Una nova unitat de mesura dels territoris, formada per una xarxa ininterrumpuda de ciutats. Barcelona estaria en el centra d'una megaregió. Per tant, negocis a l'entorn de la planificació territorial, les relacions, enfocaments superregionals, xarxes socials, infraestructures i transports, ...
  7. Upturn: Com sortir de la crisi? Turbulències en els negocis? Canvis en els potencials dels països? Noves oportunitats en repensar els models de negoci, els mercats, ... Nous problemes mundials: l'energia, la mobilitat, l'alimentació. Creuar la innovació amb la internacionalització.
  8. Futur social de la salut: S'ha passat del secret de la nostra salut a la privacitat i control. Historials mèdics digitalitzats,, en línia i compartits; ADNs en comú; xarxes socials -comunitats de pacients- de salut per a dones, professors, metges, farmacèutics, ; Medicina familiar a distància; Wellness  compartit; ...
  9. Next company: l'empresa del futur. empresa que reinventa el concepte de productiviat, connectant intensament el denominador (gestió de recursos) amb el numerador (creador de valor). Estructurada en equips de coneiexement, en contacte amb altres equips; professionals remunerats per base, objectius i coneixement; individus autònoms, molt productius i d'equips sistemàticament creatius. Té present l'impacte en el bé comú. Connexió total amb el client
  10. L'ADN de l'innovadorCinc habilitats especials -discovery skills- en els innovadors: Cuestionar, Observar, Experimentar, Networking i Associar idees.
Com veieu, una jornada d'una intensitat absoluta!





 De 'co-business', de talent, de filosofia 'do it yourself' i fins i tot de felicitat, ara grans valors en alça, en parlem a l'Internauta amb Alfons Cornella.

Per a seguir el programa: