dissabte, 15 de gener del 2011

Franc Ponti i els valors de la Innovació

El professor Franc Ponti, director del Centre d'Innoació d'EADA i un apassionat de la innovació, a més de ser una de les autoritats del nostre país en aquesta matèria, ha sigut el protagonista dels Dijous Actius d'ahir: com construir els valors de la innovació a l'empresa. Una xerrada que suposa una pluja d'idees per intentar aconseguir que la innovació flueixi a l'empresa i que sorgeixin propostes positives, perquè les millors idees no són les individuals sinó les que es treballen en grup.
Aprofito, doncs, aquest bloc per deixar-hi alguna de les notes que he pres, que són moltes i que mereixerien, cada una d'elles, estar-les treballant una bona estona:

Molta innovació no passa per la tecnologia. Més important són els valors, els comportaments, les actituds, els models mentals.

Si una cosa funciona, comença a pensar en canviar-la.
  • Innovar: moure's més ràpidament que l'entorn (actitud)
  • La diferència es produeix quan anem a la contra.
  • No tocar el que funciona genera comportaments ultraconservadors.
  • Necessitem organitzacions ràpides, divertides, que desafiïn els convencionalismes.

De Gary Hammel (el pensador més influent segons el Wall Street Journal): cal canviar la forma d'actuar de les empreses.
  • Calen equips interdisciplinaris que pensin contínuament, analitzin tendències i generin projectes ràpids d'innovació --> Orientació a la innovació.

Concepte de Provocació (d'Edward De Bono): Provocative Operation, per tal de desafiar els convencionalismes.
  • Exemples d'empreses valorades pel seu grau de creativitat: Imaginarium, amb un Laboratori d'Innovació. (Trasnparència total a internet: pots trobar els resultats dels seus comptes, fins i tot. És curiós, en canvi, que l'adreça Imaginarium.com et condueixi directament a la competència ToysRus).

Milers de definicions sobre C i I:
  • Creativitat: capacitat HUMANA per a genera idees imaginatives en un determinat camp, amb un cert nivell d'originalitat i aportació de valor.
  • Innovació: capacitat ORGANITZATIVA per a convertir una bona iea en un producte, servei, procés, etc., valorat amb èxit.
  • La innovació, doncs, requereix resultats / acció.
Alguns VALORS de la INNOVACIÓ:

Disrupció, atreviment, provocació: DESIGUAL

Valentia, oceà blau, originalitat: ANDRÉS CARNE DE RES

Saber escoltar els altres / col·laborar:
  • Capacitat per connectar amb talent extern / el talent està dispers --> cercar col·laboració amb altres empreses. (Ex. Ipod, eginyer de Phillips, no d'Apple).
--> OPEN INNOVATION (concepte de Henry Chesbrough, professor a Berkeley):
  • P&G (Procter & Gamble): programa CONNECT & DEVELOP, amb l'objectiu de què més del 50% de les innovacions tinguessin connexions externes.
  • INNOGET, per generar contactes entre empreses i científics, amb idees d'innovació oberta també des de Catalunya.
  • KH LLOREDA: empresa amb estratègia definida d'innovació, que disposa d'equips d'Innoves, 12 persones líders de creativitat i innovació / formació en tècniques creatives i estratègies d'innovació / Open Day / transmissió en cascada.
Comprendre que innovar és emocionar:
Construir escenaris apassionants:
  • KUKUXUMUSU ("el petó de la puça"): "Si no ens divertim, no té sentit el que fem" (Koldo Aiestaran)
  • il·lusió per la inovació / imaginació / reptes / controlar els aspectes bàsics del negoci
Trencar les normes:
  • GORE-TEX: no hi ha gerarquia a l'empresa. Sense organigrama / alta confiança, temor molt baix / compromisos, i no tasques, assignats a les persones --> pressió dins dels equips / 12% del salari en forma d'accions després del 1r any / 10% del temps en projectes fora del pressupost.
  • --> Facilitats per pensar.
  • Llegir Sense por a l'empresa i a la vida, de Pilar Jericó, experta en gestió del talent, i directora de Innopersonas.
Bodystroming: passar a l'acció i perdre la por:
  • Trencar barreres entre treball i joc.
  • Som una societat massa rígida, en certs aspectes, i costa trencar!
  • (A partir del Brainstorming de l'Alex Osborn, es passa al Bodystorming).
Integrar-ho tot:
  • WHOLE FOODS supermercats: "Whole foods, whole people, whole planet"
  • Arquitectura d'innovació
  • Equips que treballen per comunitats / responsabilitat: "tu, i no un cap llunyà, és qui controla el seu propi èxit".
  • Transparència en la gestió / reducció de diferències salarials.
Conclusions finals:
  • Vivim ja en la societat de la innovació.
  • Innovació és construir escenaris de futur. (Peter Druker)
  • És fonamental tenir persones creatives.
  • Una de les filosofies transformadores de la realitat més potent que hagi existit mai.
Com es pot comprovar, una condensació d'inputs que cal païr a poc a poc. Agraïment a Franc Ponti.

1 comentari:

Franc Ponti ha dit...

Excel·lent resum de la conferència, Quico.
Felicitats pel bloc