dimarts, 13 de setembre de 2011

Per cultivar la innovació, treballa com un artista!

Un article senzill i interessant, que lliga el meu passat més recent -la cultura i l'art- amb el meu present -el treball amb la innovació social-, i que planteja com fixar-se amb el món de l'art per a millorar la innovació a les empreses. L'autor -Michael Hugos, expert del Center for Systems Innovation [c4si]- analitza i generalitza la forma de treballar dels i les artistes i es planteja la filosofia i les pràctiques que hi ha al darrera del repte de crear alguna cosa nova del no-res. I les proposa per tal que la gent del món de l'empresa les tingui presents. A continuació, dons, el tradueixo de l'anglès ...
Per cultivar la innovació, treballa com un artista

La innovació requereix molt més que només el treball dur. Només pel fet de treballar dur ja hauríeu de tenir èxit perquè treballem molt i dur en aquests dies (qui no?). El treball dur és sens dubte part de la fórmula, però hi ha un altre ingredient necessari abans que el treball dur doni els seus fruits. Quan, en la recerca de la innovació, acostumem a preguntar-nos "Com ho fem per aconseguir idees?" Però aquesta és la pregunta equivocada. No crec que tinguem idees, crec que les idees ens tenen a nosaltres. Artistes habitualment diuen que els seus millors idees semblen venir de fora de si mateixos i el que fan és donar forma a aquestes idees a través de qualsevol mitjà en el que estan treballant, ja sigui pintura, escultura, dansa, música, cinema o literatura.

 
Aprèn dels artistes

Així que la millor pregunta és "Com podem posar-nos en un estat d'ànim en el que podem rebre inspiració quan ella se'ns adreça a nosaltres?" Els artistes han estat treballant en aquesta qüestió des de fa mil·lennis. Aquí hi ha algunes coses que veig que fan els artistes quan treballen:
  • Els artistes se submergeixen en els seus personatges. Els actors se submergeixen dins les personalitats i les històries dels seus personatges, els pintors fan un esbós rere l'altre d'una imatge, o els músics experimenten amb diferents seqüències de notes i ritmes.
  • Els artistes col·laboren. Moltes formes d'art requereixen una col·laboració eficaç entre grups de persones amb habilitats complementàries. Per exemple, en cinema, teatre o dansa, persones en estreta col·laboració amb els dissenyadors d'il·luminació, de vestuari, músics, fotògrafs etc, Combinen idees diferents de les persones amb les que treballen per donar forma al seu art.
  • Els artistes juguen amb idees diferents. Ells no descarten una idea només perquè sembla estrany de bon principi. Proven diferents combinacions de moviment, llum, vestuari i música per veure què passa. La innovació es produeix quan una determinada combinació d'idees de sobte revela un patró simple subjacent que vincula el treball en conjunt i expressa el que tracta l'obra artística. Aquest és el moment proverbial "Aha!". Els artistes diuen que saben que la inspiració és autèntica si tenen una resposta intel·lectual, emocional i físic a aquest moment. Quan això passa, hi ha una intensa activitat per desenvolupar la seva inspiració i donar-li forma. Durant aquest període, els artistes treballen llargues hores, es converteixen en una sola ment per portar les seves idees en forma tangible i presentar-les davant el món.

El repte de fer alguna cosa nova

Extrapolant a partir de la forma de treballar dels artistes, jo hi veig quatre pràctiques bàsiques que la persona que vol innovar en els seus negocis ha de conrear amb la finalitat d'excel·lir:
  1. Submergiu-vos en el negoci. Gairebé no cal dir que heu de tenir una bona comprensió dels conceptes, normes i sistemes que regeixen les operacions de gestió de la vostra empresa. Això significa un bon coneixement pràctic de com cada activitat s'inscriu en el negoci global, com el treball en cada activitat es porta a terme, i quins són els factors de cost i benefici.
  2. Col·laboreu freqüentment. La gent de negocis necessita innovar per fer front als alts nivells de complexitat, tant dels processos del negoci com de la tecnologia. La complexitat es pot manejar amb major facilitat si els grups de persones de màrqueting, vendes, operacions, finances i tecnologia de la informació treballen junts, de manera que les seves habilitats complementàries puguin responsabilitzar-se d'un problema. L'executiu d'innovació organitza aquest procés.
  3. Tolereu la incertesa. És un acte de disciplina i, de vegades de valor el submergir-se en els detalls d'un problema i resistir la temptació de precipitar-se a jutjar el que s'hauria de fer. A causa de la complexitat inherent als problemes de la majoria dels negocis, és poc probable que les primeres idees que vindran siguin realment innovadores. No descarteu les idees només perquè desafien les nocions preconcebudes, i no cedir a la pressió per començar a construir alguna cosa abans d'arribar a la inspiració que necessiteu.
  4. Cerqueu patrons senzills – És per això que els moments “Aha!” són mentida. Busqueu dissenys en què tots els elements encaixin entre si d'una manera simple, lògica i complementària. Recordeu que els dissenys complexos per als nous sistemes o operacions de negocis en general volen dir que les solucions no han estat totalment explorades. Quan trobeu una simple combinació dels fluxos dels processos de treball i de tecnologia que satisfan una àmplia varietat de requeriments de negoci, només llavors sabreu que teniu un disseny innovador.
I aquí hi ha una cosa més a considerar. Un cop un gran projecte s'hagi acabat o un gran espectacle ha acabat, els artistes surten de la ciutat i es prenen temps lliure. Ser innovador i creatiu és emocional i físicament exigent. Els artistes se senten esgotats després d'haver fet una bona feina. I es prenen temps per recarregar piles. La gent del món dels negocis han de fer el mateix. En cas contrari, només treballar i no jugar ens pot fer molt avorrits.